- 6 listopada 2024
Kultura ma wymiar wieloraki, czyli o obchodach Dnia Dyni przez pierwszaków
W ostatnim dniu października obchodziliśmy Dzień Dyni. To osadzona w nowej tradycji odpowiedź na coraz bardziej popularne świętowanie Halloween oraz związane z nim tradycje. To również nawiązanie do sezonowych warzyw, gdyż w październiku to właśnie dynia staje się królową i główną bohaterką jesiennych przysmaków.
W tym roku po raz pierwszy (w szkole) obchodziły ten dzień pierwszaki i z całą pewnością był to dla nich jeden z bardziej kolorowych, i na pewno innych dni. Wszystkich połączyła wspólna zabawa, pełna pomarańczowego, ale i… czarnego koloru, cudownych smaków, zapachów oraz rozwijających gier, zabaw i zadań.
Na ten dzień sala lekcyjna klas pierwszych została udekorowana dyniową girlandą, ale też nietoperzami, pająkami i innymi tematycznymi ozdobami. Uczestnicząc w zajęciach, dzieci poznawały genezę i zwyczaje, nie tylko od dłuższego czasu kultywowane w Polsce, ale także w innych krajach europejskich, a przede wszystkim w Ameryce. Po części teoretycznej przyszedł czas na działanie. Najmłodsi przystrajali stoły – swoje stanowiska aktywności, rozwiązywali pajęcze labirynty, matematyczne łamigłówki oraz wykonywali prace plastyczno-techniczne. Zadania, zabawy i gry, których motywem przewodnim były dynie, duszki czy nietoperze, dostarczyły uczniom wiele radości oraz różnorodności.
Nadrzędne hasło obchodów brzmiało: Kultura ma wymiar wieloraki. Tu odkrywamy jej smaki. Wykonane prace znalazły swoje miejsce na gazetkach, natomiast przysmaków, deserów i strasznie dobrych przekąsek można było spróbować jeDYNIE przy miejscach pracy pierwszaków;).
Każda z klas pierwszych świętowała ten dzień nieco inaczej, ale wszystkich połączyła chęć wspólnej zabawy, poznawania innych tradycji i obyczajów, doświadczania różnorodności, o której dzieci głośno mówiły również podczas niedawnego pasowania.
Ktoś kiedyś powiedział, że właśnie wiedza o inności, coraz bardziej powszechnej i widocznej przecież w naszych czasach, najlepiej strzeże nas przed niesprawiedliwością stereotypów. A my mamy nadzieję, że dzięki pogłębianiu świadomości od najmłodszych lat, tak właśnie będzie.
Wychowawczynie klas pierwszych