- 13 listopada 2022
NAJLEPSZY PRZYJACIEL CZŁOWIEKA – PIES W ROLI TERAPEUTY- zajęcia kreatywne trzecioklasistów
W październiku uczniów klasy IIIa odwiedził czworonożny gość o imieniu Zola wraz ze swoimi opiekunami p. Anią i p. Arkiem. Dzięki temu mogliśmy uczestniczyć w zajęciach z dogoterapii. Zola jest pieskiem terapeutycznym rasy Labrador Retriever maści czekoladowej. Już od kilkunastu lat pomaga dzieciom uporać się z lękami, strachem, emocjami i różnego typu problemami.
Zadacie pewnie teraz pytanie czym jest DOGOTERAPIA?
Dogoterapia to metoda wspomagająca rehabilitację i edukację dzieci, wzmacnia efektywność pracy pedagogów, psychologów i rehabilitantów. Czworonożny przyjaciel bezwarunkowo akceptuje dzieci nie oceniając ich, a to bardzo ważne w budowaniu poczucia własnej wartości. Kontakt z psem daje poczucie bezpieczeństwa i pewności siebie, a poza tym uczy ufności wobec świata i przynależności do niego.
Głównym celem naszych zajęć była dobra zabawa i sprawianie radości dzieciom. Uczniowie chętnie współpracowali z pieskiem. Wszystkie dzieci na początku mogły przywitać się z czworonogiem poprzez podanie łapy i pogłaskanie, dla niektórych było to już druga okazja obcowania z Zolą. Oczywiście uczestnictwo w zajęciach było dobrowolne, jeśli ktoś przejawiał lęk do psów nie był zmuszany do interakcji. Po przywitaniu się p. Arek zaznajomił nas z różnymi ciekawostkami dotyczącymi psów np. odnośnie ilości psich pazurów oraz przybliżył nam pracę psa rehabilitanta. Kolejnym etapem spotkania była już dobra zabawa z czworonożnym przyjacielem. Zola goniła dzieci w tunelu, przechodziła pod utworzonym przez każde dziecko mostkiem, niekiedy robiąc im psikusy i wchodząc na brzuch zamiast pod plecami. Dzieci również czołgały się pod pieskiem. Przejaw sympatii oraz miłości do dzieci Zola okazywała psimi czułościami, a nawet całusami. Śmiechu i radości było bez liku.
Zajęcia tego typu poprzez zabawę pozwalają przełamać również lęki w kontaktach z otoczeniem, stymulują rozwój zmysłów i postrzegania, pozwalają oderwać się od otaczającej rzeczywistości. Czworonóg często ośmiela dzieci wycofane, nieśmiałe, a uspakaja i wycisza te nadmiernie pobudzone, co było widoczne również w naszej klasie. Nawet jedna uczennica, która odczuwała lęk przed psami i niechętnie szła na te zajęcia po paru minutach przełamała się i pogłaskała pieska oraz pozwoliła mu przejść pod utworzonym przez siebie mostkiem. Podczas praktycznych zajęć dzieci utrwaliły swoją wiedzę dotyczącą właściwego opiekowania się i traktowania czworonożnych przyjaciół oraz przypomniały sobie zasady bezpiecznego kontaktu z psem. Na koniec dzieci wykonały z pomocą p. Ani pamiątkowe breloczki w kształcie łapki.
Zajęcia z dogoterapii nie wiążą się z wykonywaniem żmudnych ćwiczeń. Terapeutą jest pies-przyjaciel, a miękka sierść i merdający ogonek, to niezastąpiona motywacja do pracy. Dzięki interakcji ze zwierzęciem, „ukryciu” ćwiczeń rehabilitacyjnych w formie zabawy, dziecko nieświadomie pracuje. Pies wzbudza w nim chęć do nawiązywania kontaktów z drugim człowiekiem, dzieci otwierają się na innych i na nowe sytuacje, uspokajają się oraz relaksują.
Dziękujemy opiekunom za możliwość ostatniego spotkania z Zolą, ponieważ nasz czworonożny przyjaciel odchodzi już na zasłużoną psią emeryturę. W związku z tym życzymy Zoli tylko i wyłącznie odpoczynku i wylegiwania się oraz dużej ilości przekąsek.
Paulina Felsch-Naglik