- 5 kwietnia 2024
DNI MATEMATYKI w klasach młodszych
DNI MATEMATYKI w klasach I – III podzielone zostały na kilka tematów:
- 22 marca – DZIEŃ WODY;
- 25 marca – KODOWANIE;
- 26 marca – DZIEŃ Z GRAMI I ZABAWAMI MATEMATYCZNYMI;
- 27 marca – PISANKI MATEMATYCZNE I DZIEŃ KOLOROWEJ SKARPETY.
Rozpoczynając DNI MATEMATYKI 22 marca obchodziliśmy DZIEŃ WODY. Święto to zostało ustanowione przez ONZ w 1992r. w celu podniesienia świadomości, jak wielką rolę odgrywa woda i jak ogromne zagrożenie niesie ze sobą spadek jej zasobów. W związku z tym, na korytarzu uczniowie mogli się zmierzyć z KROPELKOWYMI ZADANIAMI w postaci działań. Za każdy dobry wynik dzieci otrzymywały mini nagrodę.
„ Wodo, nie masz ani smaku, ani koloru, ani zapachu, nie można ciebie opisać, pije się ciebie, nie znając ciebie.
Nie jesteś niezbędną do życia: jesteś samym życiem (…)”
Antoine de Saint Exupery
W związku z obchodami Dnia Wody klasy najmłodsze naszej szkoły przyłączyły się do tegorocznej akcji „Światowy Dzień Wody” z Polską Akcją Humanitarną pod hasłem:
„OSZCZĘDZANIE WODY TO ZA MAŁO!”
W ramach zaplanowanych obchodów na korytarzu pojawiła się gazetka z hasłami nawiązującymi do oszczędzania i dbania o wodę. Uczniowie na lekcjach dowiedzieli się do czego wykorzystywana jest woda. Wspólnie odkrywaliśmy tajemnice wody i jej znaczenie dla życia ludzi, zwierząt i roślin.
Jednym z głównych punktów podczas zajęć było obejrzenie filmów edukacyjnych, które ukazały, ile wody jest potrzebne do produkcji codziennych produktów, takich jak ubrania, jedzenie czy papier. Dla wielu uczniów była to szokująca informacja, która zmieniła ich postrzeganie codziennego zużycia wody. Zdziwienie również pojawiło się na twarzy uczniów gdy zobaczyli, że w niektórych miejscach na ziemi wody brakuje, wcale jej nie ma, albo ludzie i często dzieci muszą iść bardzo daleko od domu, aby ją dostać. Po filmach uczniowie mieli okazję sprawdzić swoją wiedzę, rozwiązując quizy, karty pracy przygotowane przez PAH. Zadania dotyczyły nie tylko faktów z filmów, ale również ogólnej wiedzy o wodzie, jej roli w ekosystemie i konsekwencjach jej braku. Kreatywność uczniów została wykorzystana podczas tworzenia kolorowanki XXL, która przedstawiała różne sposoby dbania o wodę, przyczyny braku wody na świecie, skutki tego zjawiska oraz sposoby, w jakie każdy z nas może przyczynić się do jej oszczędzania. Mamy nadzieję, że podjęte działania poszerzą świadomość, iż dostęp do czystej wody to jedno z podstawowych praw człowieka. Każdy z nas jest odpowiedzialny za oszczędzanie wody! ZACZNIJMY OD TERAZ!!!
Dzień zakończył się refleksją i dyskusją na temat tego, co każdy z nas może zrobić, aby zmniejszyć swoje codzienne zużycie wody.
DZIEŃ Z KODOWANIEM
Dzieci na przygotowanych matach do kodowania odszyfrowywały i układały zakodowane obrazki oraz tworzyły kolorowe wieże z kubków zgodnie w podaną instrukcją. Najmłodsi uczniowie brali również udział w zabawie „zakodowane działania”. Zwycięzcy mogli liczyć na słodkie nagrody.
DZIEŃ Z GRAMI I ZABAWAMI MATEMATYCZNYMI
Następny dzień został poświęcony grom i zabawom matematycznym. Uczniowie mili możliwość wziąć udział w takich aktywnościach jak: „Poszukiwanie skarbów” i „Matematyczny wąż”. Dla najlepszych nie zabrakło drobnych upominków.
PISANKI MATEMATYCZNE I DZIEŃ KOLOROWEJ SKARPETY
Ostatniego dnia, tuż przed świąteczną przerwą, dzieci na korytarzu szkolnym poszukiwały ukrytych pisanek matematycznych, doskonaląc umiejętność dodawania i odejmowania, mnożenia i dzielenia oraz rozwiązywali zagadki logiczne.
W środę obchodziliśmy również DZIEŃ KOLOROWEJ SKARPETY, w którym zakładamy kolorowe skarpetki na znak solidarności z osobami chorymi na Zespół Downa. Przypada on 21 marca, ale z racji tego, że ten dzień spędzaliśmy w terenie szukając pierwszych oznak wiosny, połączyliśmy świętowanie wraz z obchodami Dni Matematyki. Uczniowie mieli za zadanie znaleźć kolorową skarpetkę z działaniem, którego wynik odpowiadał liczbie na wylosowanym przez nich kartoniku. To ćwiczenie przypadło do gustu uczniom, ponieważ bardzo szybko wszystkie skarpety zostały sparowane z prawidłowymi wynikami.
Wszystkim uczniom dziękujemy za zaangażowanie i wspólną zabawę z matematyką! 🙂
Koordynatorzy