- 27 czerwca 2022
„Lekturki spod chmurki”- podróż klasy drugiej wraz z Chmurką Tosią w głąb książek.
W tym roku klasa IIb przyłączyła się do międzynarodowego projektu Czytam z Klasą „Lekturki spod chmurki”. Projekt ten wspiera rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III. Celem projektu jest m.in. rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej, rozwijanie aktywności czytelniczej, doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania. Tegoroczna edycja projektu jest pod hasłem „Poznajemy zawody”, dlatego uczniowie podczas jego realizacji poznają cechy oraz specyfikacje osób wykonujących różne zawody.
Projekt składał się z trzech modułów:
I MODUŁ- Podróże małe i duże
II MODUŁ- Naukowy zawrót głowy
III MODUŁ- Na ratunek
Na początku dzieci obejrzały film promujący projekt, poznali małą Chmurkę Tosię, która towarzyszyła uczniom w poznawaniu kolejnych książek. Uczniowie samodzielnie wybrali lektury do poszczególnych modułów. W drodze w głąb książek towarzyszył każdemu uczniowi Lekturnik, w którym zapisywaliśmy potrzebne i istotne wiadomości wybranych książek, malowaliśmy ulubioną scenę oraz wymienialiśmy poznany zawód wraz z jego atrybutami.
Naszą przygodę z czytelnictwem rozpoczęliśmy lekturą „O psie, który jeździł koleją”. Uczniom bardzo podobała się lektura, choć jej zakończenie jest smutne. Porwały Nas przygody psa Lampa, jego oddanie, wytrwałość i mądrość, ale również odkryliśmy jak ważna jest przyjaźń nie tylko pomiędzy ludźmi. Poznaliśmy zawód kolejarza i na zakończenie dzieci w parach ulepiły z plasteliny makiety stacji kolejowej z pociągiem ioczywiście psa Lampo.
W drugim Module Naukowy Zawrót Głowy wybraliśmy zabawną lekturę „Dzieci Pana Astronoma”. Wraz z bohaterami książki przenieśliśmy się w kosmos, odkrywając poszczególne planety, księżyce, gwiazdy, asteroidy, słońce. Wykonaliśmy kosmiczny obrazek Wszechświata metodą wydrapywanki. W podróży na Marsa odkryliśmy, że na innych planetach też możliwe jest życie i zamieszkują je dziwne istoty- ufoludki. Poznaliśmy zawód astronauty oraz zobaczyliśmy jak wygląda życie na statku kosmicznym. Oprócz zawodu astronauty przybliżyliśmy sobie postać Mikołaja Kopernika, który był polskim astronomem i dokonał wielkiego odkrycia: „Wstrzymał Słońce ruszył Ziemię, polskie go wydało plemię”. Na uwieńczenie naszej lektury wychowawca zorganizował konkurs „Makieta Układu Słonecznego”, w którym wzięły udział wszystkie dzieci w klasie. Prace były tak piękne, że zorganizowaliśmy na korytarzu wystawkę, aby każdy mógł je zobaczyć.
Lekturą kończącą naszą podróż z Chmurką Tosią, ale na pewno nie z książką była pozycja „Dziadek i niedźwiadek” ukazująca kawałek historii Polski oraz trudne czasy II Wojny Światowej, a dokładnie bitwy pod Monte Casino. Historia niedźwiadka Wojtka i jego kompanów bardzo poruszyła dzieci, ale również zaciekawiła. Jako zadanie do tego moduły dzieci z chęcią w parach na chorągiewkach z papieru namalowały „Lekturę na wieszaku”, czyli chronologiczne wydarzenia z książki. Uczniowie zrobili również składając z papieru przestrzenną postać niedźwiadka Wojtka. Historyczne wydarzenia z książki tak zapadły dzieciom w pamięci, że podczas jednych zajęć na świeżym powietrzu odtworzyli Bitwę pod Monte Casino z piasku. Ostatnim poznanym przez Nas zawodem był zawód żołnierza. Jako w większości zawód ten wykonywany jest przez mężczyzn, dlatego zrobiliśmy karykaturę czyli postać kobiety żołnierki. Niestety nie dotarł do Nas zaproszony gość wykonujący zawód żołnierza, który miał Nam przybliżyć swoja pracę i pokazać akcesoria potrzebne do jej wykonywania. Odwiedziny przełożyliśmy na kolejny rok szkolny na wrzesień.
Co Nam dał projekt „Lekturki spod chmurki”?
Na pewno wzbudził ciekawość literacką dzieci, chętniej sięgają po książki i wymieniają się spostrzeżeniami między sobą po ich przeczytaniu. Był on dużą zachętą i motywacją, żeby czytać nie tylko z przymusu ale dla przyjemności, co mogą potwierdzić rodzice. Co za tym idzie: większy i bogatszy zasób słownictwa, wyrabianie nawyku czytania, rozwijanie wyobraźni i fantazji, ale również pobudzanie kreatywności.
„Lekturki spod chmurki” jest projektem, który bardzo się spodobał dzieciom i na pewno będziemy kontynuować go w klasie trzeciej, jeśli będzie kolejna edycja. Zachęcamy wszystkich do dołączenia!
Paulina Felsch-Naglik