Życie ma tyle kolorów, ile sam potrafisz w nim znaleźć…
…czyli wiosenne przebudzenie i otwarcie się na świat!
Na nadejście wiosny każdy czeka z utęsknieniem. Wiosna to czas, kiedy wszystko budzi się do życia, a świat z dnia na dzień robi się coraz bardziej kolorowy. Dlatego, gdy już nadeszła, postanowiliśmy uczcić ten czas odpowiednio! Zgodnie z tradycją, w naszej szkole uroczyście świętuje się nadejście Wiosny. Często ten dzień jest dla uczniów okazją do wagarów. Jednak tego roku zdecydowana większość pokazała, że to szczególne święto można spędzić w szkole, bawiąc się doskonale. Pierwszy Dzień Wiosny obchodziliśmy w sposób urozmaicony, ciekawy i kolorowy. Tak naprawdę zabawa zaczęła się już w poniedziałek.
Organizatorem całego przedsięwzięcia w szkole był Samorząd Uczniowski wraz z opiekunami: p. Marceliną Nycz i p. Martą Polanek.
Trzeba przyznać, że organizatorzy stanęli na wysokości zadania. Wszystko za sprawą barwnego, niczym tęcza, tygodnia! Od poniedziałku, 18 marca do czwartku, 21 marca, każdy dzień należał do innego koloru, a przejawiało się to wielobarwnymi strojami i dodatkami w ubiorze. Żółty – kolor słońca, oznaczający mądrość, aktywność umysłową, twórczość i rozsądek rozpoczął tęczowy tydzień! Wtorek należał do koloru pomarańczowego.
W symbolice kolorów, pomarańczowy to wyzwolenie od nałogów i słabości, oznacza optymizm, przedsiębiorczość i ambicję. Kolor pomarańczowy to także symbol energii, której naszym uczniom jak zawsze nie brakowało 😉 . Środę zdominował kolor niebieski i fioletowy. Fiolet to symbol poszukiwania, wolności i przestrzeni. Osoby lubiące fiolet cechuje zamiłowanie do piękna, powaga, odpowiedzialność, tajemniczość i intuicja. Natomiast kolor niebieski to chęć do życia. Symbolizuje powściągliwość, powagę i nieśmiałość. Wiąże się też z wrażliwością i lojalnością. Niebieski to również kolor solidaryzujący się tematyką autyzmu, (2 kwietnia przypada bowiem Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, a jego kolorem przewodnim jest właśnie niebieski). Czwartek, 21 marca, był dniem przepięknej zieleni. Zieleń to równowaga. Od dawna wiadomo, że przebywanie wśród zieleni uspokaja i regeneruje siły witalne. Osoby lubiące kolor zielony to ludzie towarzyscy i przyjaźni, bezkonfliktowi, wierni, stali w uczuciach i ceniący spokój. Pierwotnym i najbardziej chyba znanym symbolem nadziei jest kolor zielony. Zieleń kojarzy się z harmonią i naturą. Zieleń to oczywiście wiosna oraz Święta Wielkanocne – symbol powrotu do życia – zmartwychwstania duchowego i regeneracji sił fizycznych.
Głównym celem tej akcji była szeroko pojmowana integracja uczniów, ale też motywowanie do pracy na rzecz klasy, szkoły, wdrażanie do zdrowej rywalizacji oraz zniechęcenie uczniów klas starszych do wagarów, by Pierwszy Dzień Wiosny nie był postrzegany tylko jako Dzień Wagarowicza. 21 marca to również Światowy Dzień Poezji, Międzynarodowy Dzień Walki z Dyskryminacją Rasową czy Światowy Dzień Zespołu Downa. To właśnie ten dzień popularny staje się coraz bardziej pod nazwą Dniem Kolorowej Skarpetki. Data 21.03 nie jest przypadkowa, ponieważ w 21 parze chromosomów, osoby zdrowe mają 2 chromosomy a osoby z Zespołem Downa 3. W tym dniu coraz więcej osób zakłada dwie niepasujące do siebie skarpetki,, symbolizujące niedopasowane chromosomy. Społeczeństwo chce pokazać, że integruje się z osobami z Zespołem Downa i ich rodzinami!
Podobnie jak kolorowe skarpetki, kolorowe dni w naszej szkole nawiązywały do różnorodności, odmienności, społecznego niedopasowania – czyli do prawa bycia innym, do wzajemnego szacunku, tolerancji i akceptacji w środowisku szkolnym i nie tylko.
Każda osoba, postrzegana w społeczeństwie jako „inna”, czy to innego koloru skóry, czy o innym wyznaniu, wyglądzie, o innych poglądach, innym charakterze, uosobieniu, stylu bycia, czy osoby niepełnosprawne, z zespołem Downa czy z autyzmem, mogą i wnoszą do lokalnej społeczności wiele dobrego. Każdy z nas, pomimo swoich „inności”, swojej niepełnosprawności i pewnych ograniczeń ma prawo i może się realizować i prowadzić całkiem ciekawe życie – dążąc wytrwale do celu, ucząc się, rozwijając swoje pasje i zainteresowania.
Dodatkowo urozmaiceniem Pierwszego Dnia Wiosny było przedstawienie teatralne dla klas młodszych. Natomiast dla uczniów klas starszych zorganizowano dwugodzinne warsztaty, prowadzone przez Grupę Poszukiwawczo-Ratowniczą, działającą przy OSP w Bujakowie. Grupa Poszukiwawczo – Ratownicza wspiera Policję w prowadzeniu poszukiwań osób zaginionych w terenie otwartym (lasy, łąki, obszary trudnodostępne). Składa się z wyszkolonych ratowników – ochotników, którzy w czasie akcji poszukiwawczych zwykle są wspierani pracą psów poszukiwawczo – ratowniczych. I to właśnie pies-ratownik był ogromną atrakcją tego spotkania.
Nasi goście, GPR przy OSP w Bujakowie to pionierzy w zakresie psiego ratownictwa w naszej społeczności lokalnej. Wszyscy uczestnicy spotkania byli pod wielkim wrażeniem pokazu z zakresu udzielania pierwszej pomocy, jak i, opartej o najnowsze metody poszukiwawcze, akcji poszukiwawczej zaginionego, z wykorzystaniem certyfikowanego psa ratowniczego.
Celem warsztatów było przede wszystkim uświadomienie dzieci i młodzieży naszej szkoły w jaki sposób działa grupa poszukiwawcza oraz przyczyny zaginięć. Punktem kulminacyjnym była zademonstrowana praca psa do poszukiwania osób zaginionych.
Trzeba przyznać! Tego roku Pierwszy Dzień Wiosny był niesamowity. Był inny, ale wyjątkowy. Przecież inny, to nie znaczy gorszy, prawda?!
Na koniec dodam, że klasy młodsze całkowicie zdeklasowały uczniów klas starszych w konkursie na kolorowy tydzień. GRATULUJEMY WSZYSTKIM UCZNIOM KLAS I-III.
Joanna Tylenda